onsdag 3. februar 2010

Bomring - bompunkt, tomeito - tomato

For noen år siden ble bomringen som var rundt Trondheim fjernet. På dette tidspunktet hadde AP makten i Trondheim og kunne derfor påberope seg æren for å ha fjernet bomringen (det faktum at tiden var kommet for å fjerne bomringen i henholdt til nedbetalingsplanen hadde naturligvis ingenting med saken å gjøre). I samme åndedraget fant partiet ut at de skulle love på tro og ære og aldri mer finne på et slikt aldeles hårreisende påfunn for å finansiere bedre veier i Trondheimsområdet. Vel bare noen få år senere kan vi atter en gang ønske bomringen velkommen med åpne armer her i Trondheim. Akkurat her bør jeg vel korrigere meg selv siden de no har foretatt et navnebytte på barnet, og kaller det bompunkt - dette av den naturlige forklaringen at 6 av 7 bompunkt er lokalisert rundt Tiller/Heimdal/City Syd området, og bomring rundt Trondheim blir derfor noe misvisende (siden den faktisk er rundt City Syd...).
Nå skal det være sagt at jeg er ikke av de som mener at staten skal sponse alle mine behov her i livet, veier da være seg en av disse behovene. Men jeg er heller ingen tilhenger av at en liten brøkdel av byens befolkning skal stå for hele veikalaset til Trondheim kommune. Det er faktisk sånn at de som bor i utkanten av byen blir straffet for nettopp dette, i tillegg har faktisk vi som bor på Tiller/Heimdal begått den nesten utilgivelige synden og bosette oss i nærheten av City Syd. For det er ingen hemmelighet at City Syd er en pengemaskin på flere områder enn et.

I løpet av de to årene jeg har bodd her i byen har jeg sett mange debatter rulle om bomring, rushtidsavgift, parkeringsavgift ved kjøpesentrene (Les: City Syd) og drivstoffavgifter. Alle forslagene har fått tommelen ned i tur og orden. Det synes likevel på mirakuløst vis som om både bompunkt og rushtidsavgift har gjenoppstått fra asken og nå går en ny tid i møte. Jeg er en svært ivrig leser av debattsidene i Adresseavisen og det er da med stor forundring jeg oppdager at menneskene i Trondheim ikke har satt seg veldig på bakbena før nå, en mnd før bomringen skal åpne. Nå først ser det ut til at folk har fått med seg at de skal bløgges for sine daglige bilsynder. Og forøvrig, ferdes de noen plass mellom 07.00 - 09.00 og 15.00 - 17.00 så bløgges de dobbelt. Hvor var alle disse protestene og synspunktene i det avgjørelsene ble tatt??? Det er ikke som om folk kan påberope seg utvitenhet. Adresseavisen har mer enn 1 gang hatt artikler om HVOR og NÅR bomring/bompunktene skal trå i kraft.

Jeg synes selv det er blodig urettferdig at jeg som bor i nærheten av City Syd skal li under det faktum at en av mine nærmeste naboer også er en av kommunens største pengemaskiner. For min del er ikke bomringen i seg selv noe å lage et oppstyr ut av, det er mer prinsippet. Og mitt prinsipp sier at: DET ER IKKE RETTFERDIG AT 3 AV 24 BYDELER SKAL BETALE FOR HELE BYENS GODER!!!!
Jeg er absolutt INGEN AP velger, men jeg vet likevel at de står for solidaritet og selvfølgelig det berømte "alle skal med". Og da kan jeg ikke for mitt bare liv se hvordan solidaritet og alle skal med spiller inn i den berømte bomring/bompunkt avgjørelsen til Trondheim Kommune og AP´s ordfører Rita Ottervik.......?

(publisert i Adressa Lørdag 06.02 - 2010)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar