tirsdag 9. februar 2010

Trafikkens største bøller; Trailersjåførene

Forleden kveld hadde jeg en svært skummel, ja skummel er faktisk ordet, opplevelse med en trailersjåfør. Vi vet jo alle hvor aggresive og faktisk provoserende trailersjåfører kan være. De tror de eier hele veien, de opererer etter «jeg-er-størst-derfor-skal-du-skjelve-i-buksene-og-vike-for-meg» prinsippet, kjører som noen griser, er ikke sitt ansvar på veien bevisst spesielt i forhold til sin størrelse, de er rett og slett noen bøller av dimensjoner. Hvis de synes du kjører for seint så ligger de gjerne på støtfangeren din, lyser opp hele bilen din med sine 1000 meters lykter, blinker til deg og tuter om dette er nødvendig, bare for å fortelle deg at de synes DIN adferd på veien er håpløs. Det faktum at du kanskje holder fartsgrensen, eller til og med ligger 10 over, at veien er såpeglatte, eller at det er snøstorm, er helt og holden irrelevant for den gjennomsnittlige trailersjåfør. De er tross alt størst, og det er vel ikke uten grunn at de har sin egen sang; King of the Road.

Nå er ikke jeg av de som blir stresset av at trailersjåførene mer eller mindre parkerer nesen sin i bagasjerommet på bilen min når jeg er ute å kjører, og de synes jeg er en sinke. Stort sett ignorerer jeg faktisk denne typen adferd (man skal jo tross alt ikke belønne uønsket oppførsel med oppmerksomhet). Men jeg synes det er betenkelig at en trailersjåfør med ansvar for et ukjent antall tonn og en bremselengde som sikkert er minst dobbel så lang som den jeg har behov for til min lille personbil synes det er ansvarlig kjøring og ligge på støtfangeren min. Det kan tross alt hende ting foran bilen min som ingen av oss har kontroll på. I alle fall, for min del kan trailersjåførene godt peise forbi meg også, det virker faktisk som en del av de er redd for å komme for sent til sin egen begravelse. Men det jeg IKKE synes er noe greit, er når de skal demonstrere at de synes JEG er et irritasjonsmoment på veien, og kanskje til og med finner meg uansvarlig og provoserende for mine medtraffikanter.

Den kvelden dette innlegget har sitt opphav i, var jeg på veg fra Vågå til Dovre for å hente mannen min på jobb. Et par mil før Dovre ble jeg tatt igjen av en trailer, det var noe glatt på veien, men jeg holdt likevel fartsgrensen, og ergo loven. Dette var tydeligvis noe som plaget trailersjåføren for han syntes helt klart at jeg var en sinke. I hans øyne hadde jeg dermed mindre rett til å ferdes på den offentlige veien sammenlignet med ham. Han la seg derfor opp i rompa på bilen min og låg der og presset lenge. Dette er som kjent noe som ikke hefter meg, så jeg brydde meg ikke nevneverdig om han. Men når han begynte å blinke til meg med langlysene før han kjørte forbi meg ble jeg MEKTIG provosert. Jeg blinket tilbake med mine egne langlys idet han peiset forbi meg, fortsatte å blinke en liten stund når han låg foran meg og beholdt langlysene på bare for å signalisere min absolutte misnøye med denne sjåføren. Joda, det er vel ikke akkurat hva man kategoriserer som voksen og moden adferd det her heller, men hvordan skal man ellers fortelle en sånn sjåfør at man synes de oppfører seg uansvarlig? Uansett, denne trailersjåføren var likevel ikke ferdig med å oppføre seg som en bølle! Han stoppet faktisk traileren sin MIDT i veien, på E6´n. Jeg trodde kanskje det skjedde noe foran bilen hans siden han begynte å bremse ned og etterhvert stoppet helt opp. Det var ikke før sjåføren var på veg ut av traileren at jeg forstod at det som skjedde faktisk foregikk BAK traileren, altsa MEG! Jeg holdt på å få aldeles flega når jeg forsto at det var meg trailersjåføren var ute etter, satte bilen min i revers og rygget så det sto etter.

Jeg slapp heldigvis unna, men synes at denne typen oppførsel på veiene er aldeles UAKSEPTABEL!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar