onsdag 10. februar 2010

Håpløse og irriterende tåkelysbrukere

Det er vel en kjent sak at de aller fleste av oss har en del ting vi irriterer oss over i hverdagen. Jeg for min del finner de aller fleste irriterende momentene i trafikken! Folk som ikke kan bruke blinklys, de som ikke klarer å holde fartsgrenser, de som operere med gjennomsnittsfart dvs holder 70 i 50- 60- 70- 80- og 90 soner, de som ikke vet at tåkelys kun skal brukes når det er tåke, de som bremser og gasser og bremser igjen foran deg, de som mener de er hevet over loven og kan bruke kollektivfeltet, de som tror det er rekordmåling på farten de bruker gjennom rundkjøringer, de som tror de ikke trenger å forholde seg til lysregulering og dermed kan kjøre like godt på rødt lys som på grønt, de som ikke forstår bruksområdet og verdien i «drosjegrønt» (oransj lys), gamle mennesker som tror det går fortere å kjøre veier med 90-sone til tross for at de selv bare ligger i 50, gamle mennesker som ikke husker at det er noe som kalles vikeplikt (forøvrig er det er når man skal stoppe og sleppe forbi andre), ja jeg kan vel fortsette i det uendelige, men de jeg har tenkt å vie litt oppmerksomhet i dag er de som sliter med bruken av blinklys og tåkelys.

Bare sånn, just for the record, blinklys skal man bruke FØR man svinger av, faktisk 5-8 sekunder før avsvingning, og lysbruken skal korrespondere med retningen man skal i. De som har blinklys som ekstrautstyr eventuelt ikke har fått med seg at/hvordan denne funsksjonen på bilen skal brukes er svært irriterende for sine medtraffikanter. Men, det er en grupp bilister som er hakket mer irriterende og det er de som bruker tåkelys!!

Og, virkelig, jeg lurer fra dypet av min sjel på HVORFOR bruker folk dette når de ikke har behov for det???? Disse lysene er vanvittig intens, nesten verre enn langlys, de blender andre bilister, men det verste av alt er de faktisk ikke gir noe bedre opplyst vei for de som benytter disse lysene. Tåkelys lyser opp mindre enn 50 m foran bilen og de lyser ikke opp noe på siden av veien, og det er jo stort sett her uforutsette ting kommer ifra i nattemørket. Ergo er det mindre sannsynlig at sjåføren av bilen oppfatter faremomenter i tide, dette kan jo være alt fra vilt til husdyr og barn. I henhold til Trafikkreglene §15 og Vegtrafikkloven §23 skal denne typen lys kun brukes til de formål som de er bestemt for og brudd på denne loven straffes med enten 2000 kr. i bot eller 3 dagers fengsel. I henhold til retningsgivende lovverk skal også farten senkes betraktelig grunnet den dårlige sikten som blir når man bruker disse lysene.

Personlig finner jeg disse menneskene som tydeligvis ikke har begrep om lysbruk i trafikken dødsens irriterende!! Spesielt de som har funnet ut at de skal bruke tåkelys BAK på bilen. Jeg har kommet til at motivasjonen for dette (om grunnen ikke er manglende kunnskap) må være at de tror de er kul! Jeg kan forsikre om at det er alt annet enn kult å kjøre med tåkelys bak på bilen, det er faktisk bare plagsomt for de som ligger bak pluss at det ser idiotisk ut siden det bare er tåkelys på ene siden av bilen bak. Jeg har selv nådd det punktet nå at jeg har begynt å bruke langlys på de som ligger foran meg med tåkelysene på. Og det er ikke bare bare for de som ligger foran meg. Jeg har nemlig noen heftige Xenon lys på bilen min så det å flagge sin dårskap hva tåkelys angår til meg, blir en ubehagelig opplevelse. Her en kveld oppdaget jeg faktisk hvor effektivt det er å bruke langlys på de som har på tåkelysene sine bake på bilen. Når jeg dro på langlysene mine tok det ikke 5 minutter en gang før bilen foran meg hadde svingt av veien og sluppet meg forbi. Nå var det jo selvfølgelig ikke det jeg ønsket, men alt duger jo egentlig så lenge jeg slipper å kikke inn i skarpe tåkelys.

Forøvrig synes jeg de som bruker tåkelys foran på bilen er et kapittel for seg selv. Jeg har observert at forekomsten av tåkelysbruk øker på de plassene i landet med en litt tyngre harrykultur som f.eks. Lesja, Vågå, enkelte deler av Sunnmøre osv... Muligens føler disse brukerne seg dødsens kule der de raller rundt i sine gamle kjerrer, senket så lavt at de er sikker på å kunne ta nedi på alle fartshumper og selvfølgelig stolte brukere av tåkelys foran...

Kjære alle dere uvitende tåkelysbrukere det ute på veien i det ganske land, bruk kun tåkelys når det er tåke, ligger du foran meg med tåkelys bak på bilen og jeg kjører på langlysene mine så vil jeg faktisk at du skal skru de av, du har ikke bruk for dem!!! Kommer du kjørende imot meg og jeg enten blender deg med langlysene mine eller jeg drar på tåkelysene mine kun til ære for deg, så ønsker jeg også at du skal slutte å plage dine medtraffikanter og slå av tåkelysene dine!!!!! Hvis du fortsatt sliter med rett lysbruk etter å ha lest dette lille innlegget foreslår jeg at du frisker opp teorien din hva bilkjøring angår og leser «Veien til førerkortet» en gang til, eventuelt sjekker ut Trygg Trafikks informasjon om bruk av lys på veiene!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar