fredag 8. januar 2010

Om banker, sparing og sunnmøringer og sånn....

Forleden dag kunne en nær kjent av meg informere meg om at Sunnmøringer går så til de grader på sparebluss at selv hjertet vårt bare banker annenhver gang for ikke å slite seg ut! Dette er det visst økonomi i så det holder da blodet går saktere rundt så kroppen får ekstra god tid til å plukke opp alt den trenger av næringsstoff og oksygen fra blodet, noe som igjen betyr at vi visstnok ikke trenger å spise så mye. Ja, du skal se at det til og med kan gjøre noe for klimakrisen da vi sunnmøringer ikke puster ut like mye Co2 som alle dere andre gjør...
Fra spøk til alvor, det å være sunnmøring har faktisk sine fordeler. Man har en medfødt og absolutt tvers-igjennom-sunn interesse for alt som heter banker, sparing, renter, artikler som omhandler de tidligere nevnte og så videre. Det er da derfor jeg nå kan meddele alle mine medmennesker det sikkert sjokkerende budskapet at det er STOR!! forskjell på bankene (jada, jeg vet at alle medier til stadighet påpeker dette, men det er faktisk noe i det...). Jeg har for eksempel lenge spart BSU, og nå nylig fant jeg ut at lokalbanken min (Ørskog Sparebank) faktisk ligger på 3 plass i landet over de beste bankene for BSU sparing, med en rente på over 4% på innskudd. Jeg har også oppdaget at Landkreditt bank gir 2.35% rente på sparekontoer mot usle 0.6% i DNB nor (bare sånn til ettertanke). Og til slutt har jeg tenkt å komme med en sjokkavsløring (ja, det kom i alle fall som et sjokk for meg til tross for mine skarve 26 år) om IPS, som for de uinnvidde står for Individuell Pensjon Sparing. De fleste banker annonserte heftig for sitt tilbud IPS, hvor man kan spare 15000 i året og dermed få et skattefratrekk på 4200 kr (dette er forøvrig bedre enn BSU hvor man kan spare 20000 i året, men "bare" får 4000 i skattefratrekk). Jeg såg på dette som en gyllen mulighet til å øke fratrekket mitt ytterligere så jeg kunne få igjen ENDA mer på skatten i mai. Det skulle faktisk vise seg at de banker/forsikringsselskaper som forvalter pengene dine ved IPS tar seg GODT betalt for dette - ingen overraskelse sier du? Neivel, men la meg da få fortelle deg dette, enkelte tar seg faktisk så godt betalt for den tjenesten de gjør, at du ikke en gang får EI!!! krone i rente på et helt år på dine oppsparte midler. Noe og tenke over!! I tillegg må man skatte av sine egne sparemidler når man begynner å få de utbetalt igjen ved fylte 67. Til slutt, som kronen på verket skal det også informeres om at det hele munner ut i politikk. Det vil si at ved et regjeringsskifte eventuelt høytrykk i nåværende regjering kan bli totalomvending så alle fordeler blir inndradd (ingen skattefratrekk) og man bare sitter igjen med bakdelene (pengene låst til man fyller 67 og man må skatte av sine egne midler ved utbetalinger etter gitte alder).
I så måte kan jeg komme med et annet råd for de som vil begynne å spare til pensjonsalderen (og den kommer for oss alle!!!), fond skal på lang sikt være det som er mest lønnsomt (og jo før man begynner jo bedre er det), bare husk å gjør research´en din så du ikke ender opp med en fondsforvalter som lopper deg!!
Å du lurer kanskje på om jeg har begynt IPS for å få trekke av 8200 på skatten min i år?? NEI, jeg har nok ikke det. Den fornøyelsen har jeg ingen planer om å gi verken AP(e) eller de blodsugende snyltedyrene av noen banker/forsikringsselskap!!

For de som ønsker å fordype seg i dette svært så fengende og interessante materialet kan jeg anbefale følgende nettsider:



Ellers er finansportalen en ypperlig ressurs for oversikter på banker, renter etc etc....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar