onsdag 4. september 2013

Becquerel og refleks

Nå som vi ubønnhørlig går mot høst og mørkere tider vet jeg at mange der ute i Norges langstrakte land tror at effekten av Becquerel´en russerne donerte oss i -84 fortsatt fungerer. La meg, som sjåfør i mørkenatten eller mørkemorran om du vil, fortelle dere en ting - den gjør ikke det! Dere er IKKE SELVLYSENDE!

I henhold til Trygg Trafikk er det kun 29% av Norges VOKSNE befolkning som bruker refleks (ved telling i 2012). Da lurer jeg bare på en eneste ting - hva i alle dager tenker resterende 71% på eventuelt med, når de roter seg av gårde på mørke høst- og vinter kvelder/morgener uten refleks? Tror dere virkelig, helt seriøst at bilistene ser dere??? Trygg Trafikk opplyser videre at dersom du beveger deg ute uten refleks vil en bilist ha ca 2 sekunder til rådighet før vedkommende smeller inn i deg - mørkevandreren. Dersom du hadde tatt deg bryet med å henge på deg en refleks (du synes kanskje de er skikkelig ukule??) så har bilføreren hele 10 sekunder til rådighet. Smak litt på forskjellen mellom 2 og 10 sekunder... se hvor mye mer du kan foreta deg med 8 sekunder mer. Kanskje er ikke en liten refleksbrikke så innmari ukul likevel hvis det betyr at du kan få hente barnet ditt i barnehagen når dagen er over eller få mannen din hjem til middag?

Dersom du ikke for din egen del eller dine nærmestes del klarer å motivere deg for å kaste på deg en refleksbrikke, refleksbånd eller refleksvest (ja, de er i alle fall ukule, det vet jeg - det er vel derfor så mange barn springer rundt med vest) så kan det kanskje motivere deg at jeg ikke ønsker å få mitt liv ødelagt med å kjøre på deg, som VELGER å være usynelig og gjøre det vanskelig for meg som bilist å se deg. Jeg har en mann og barn jeg ønsker å komme hjem til hver eneste dag, uten å ha livet til en ubetenksom tulling på samvittigheten.
Og er du ute å går tur med den svarte labradoren din i 8-tia på kvelden en dag i november, en plass uten gatelys så må du for all del kaste på hunden din en refleks også, jeg er ikke videre interessert i å kjøre på den heller...

Jeg gjentar derfor oppfordringen min - BRUK REFLEKS i mørket!!! Morgen som kveld.

Dersom du føler du ikke har tilstrekkelig informasjon til å bli overbevist om nytten av refleks foreslår jeg at du sjekker ut nettsiden til Trygg Trafikk.

Forøvrig har jeg et tips til organisasjoner, politiske partier, butikker, utdanningsinstitusjoner osv som deler ut gratis "tulleting" som drops og klistermerker - bidra heller med noe samfunnsnyttig som reflekser!!! Tipset er GRATIS!

Get the point??


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar