tirsdag 3. september 2013

Dåp

Min nystartede bloggkarriere blir sparket i gang med et klassisk mammainnlegg - dåp! Jeg advarer herved - du som tror at du skal få glitrende ideer om hvordan bake perfekte småkaker, rosa/ blåe makaroner med bilde av arvingen, perfekte sukkerbrød som blir til strålende, høye marsipankaker, matchende servietter, bordkort, invitasjoner, sanger etc vil bli skuffet. Kanskje bør du som har satt av de neste 5 månedene til planlegging, prøvebaking, klipping, liming og sying bare slutte å lese med en gang - for deg vil dette blogginnlegget mest sannsynlig bli en nedtur! Du som derimot har hendene fulle med mating av barn ørten ganger for dagen, tilsvarende mange bleieskift, litt for lite nattesøvn, litt for dårlige kokkeferdigheter og kreativitet på høyde med skonummeret ditt kan kanskje få noen tips til en relativt grei og anstendig gjennomføring av dåp eller navnefest...

Søndag 1. september døpte vi mini´n vår i Heimdal kirke - Trondheim.
Etter dagens standard burde jeg vel, som en god mor, startet planleggingen av dåpen sånn ca i det graviditetstesten lyste positivt tilbake til meg en gang i juli 2012... Dette gjorde jeg IKKE. Faktisk startet jeg planleggingen, i alle fall av pynting, så sent at ikke en gang ebay kunne redde meg....
Jeg konkluderte tidlig, ca 2 uker før planlagt dåp, at kokkelering av mat var noe som var helt ut i det blå for meg. Vi bestemte oss derfor for å bestille mat. Derimot tenkte jeg at jeg skulle klare å komme meg av gårde å hente maten til dåpen og valgte cateringfirma bastert på geografisk lokalisasjon. Tenkte dette var smart så kunne jeg kanskje spare noen hundrelapper. Tanken var god, maten ble bestilt, men når det ble spørsmål om avlevering av maten glemte jeg helt at jeg skulle spare penger og takket ja til å få det levert på døra... Jaja, da hadde jeg i alle fall maten til rett tid. Koldtbordet vi bestilte hadde, som navnet tilsier, stort sett kalde retter. Jeg tenkte derfor å supplere litt bl.a. med kokte småpoteter. Disse ligger fortsatt i pakningen sin i kjøleskapet, men alle ble likevel mette.

Desserten derimot var helt på mitt fikseplan. Ingen lyseblå makroner/cakepops/geléer fant veien til dessertbordet mitt riktignok, men jeg tror de fleste fikk nok sukker likevel. Helgen før dåpen fikset jeg iskake (som ble riktig så god!) i tillegg bakte jeg boller (som ble svidd, jeg glemte at de stod i ovnen) samt kanelsnurrer. Sistnevnte husket jeg på så jeg fikk de ut av ovnen i rett tid. Jeg puttet de i poser og la de i fryseren (så de ikke skulle bli spist opp før dåpen) - de ligger forøvrig fortsatt i fryseren. Min store stolthet i dåpen var dåpskaken. Denne hadde vi også bestilt og den ble derfor en stor suksess!! Etter tips fra en annen blogger fant jeg frem til en knakandes kjekk nordmøring her i Trønderhovedstaden - hun lager helt fantastiske kaker og er å finne på denne bloggen (Kakebua).



Kaken vi bestilte var lukket valnøtt i begge etasjer og med marsipanlokk. Kunstneren fikk frie tøyler hva pynting angår og det er ikke annet å si om saken enn at vi ble strålende fornøyd!!!
Av dessert ellers serverte vi gele og sjokolademousse i cupcakeformer, ostefat, fruktsalat med krem, fruktfat med vannmelon, ananas og druer, Sin City chocolate cake, rullekake samt nøtter og sjokolade.

Så var det festbordet... Dette ble sånn ca planlagt to dager i forveien. Jeg kom på at Staples pleier å ha litt av hvert for hvermannsen så jeg stakk innom der på fredagen og fant noe småtteri i blått som jeg tente kunne gjør seg. Serviettene fant jeg på Kremmerhuset på lørdagen og blomstrene kjøpte jeg på Obsen dagen i forveien. Sluttresultatet ble ikke så aller verst på tross av kort planleggingstid.
Jeg la på stoff som jeg kjøpte på Jysk en gang i tiden, som duk. Firkantede fat kjøpt på Ikea. Speil med lys kjøpt på Nille en gang for lenge siden, lys fra Ikea. Bordkort og gullim fra Europris, kremfargede og blåe roser kjøpt på Staples, hvite og blåe "krystaller" også fra Staples og to store vaser med hvite roser.


Hovedpersonens kuvert


Ferdigdekket bord med tente lys

Dagen ble feiret sammen med familie og gode venner i strålende høstvær :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar